Case studies, Verpakkingsoplossingen

Hoe kan de verpakking van thuisleveringen worden verbeterd?

28 apr 2022 —
Afdrukken
Consumer experience bicycle

Een detailhandelaar in fietsen moest zorgen voor een efficiënter verpakkingsproces voor thuisbezorging. Door te luisteren naar de input van hun werknemers, zijn we erin geslaagd om een specifieke oplossing op maat aan te bieden.

Een detailhandelaar in fietsen moest zorgen voor een efficiënter verpakkingsproces voor thuisbezorging. Door te luisteren naar de input van hun werknemers, zijn we erin geslaagd om een specifieke oplossing op maat aan te bieden.

De uitdaging van de klant

Toen fysieke winkels als gevolg van de lockdown dicht moesten en de vraag naar fietsen sterk toenam, ontwikkelde de detailhandelaar snel een e-commercewinkel om goederen te kunnen blijven verkopen en aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Het verpakken van de fietsen bleek echter problematischer te zijn. 


Ze hadden een verpakking nodig die zowel geschikt was voor verschillende fietsmaten als gemakkelijk te monteren en te hanteren was - iets wat hun toenmalige verpakkingsleverancier niet kon bieden. Na online naar alternatieve leveranciers te hebben gezocht, stuitte de eigenaar van de winkel op Antalis en nam hij contact met hen op om te zien of zij konden helpen.

De oplossing van Antalis

Op maat gemaakt doosontwerp in drie verschillende formaten voor kleine, middelgrote en grote fietsen.  De dozen zijn gemaakt van 200gsm-BC-golf golfkarton met kraftpapier aan de buiten- en binnenkant (200K/BC/K). Een kartonnen inzetstuk past rond de fiets en houdt hem veilig, terwijl de Filipak TT papieren opvulling extra bescherming biedt tijdens het transport.

 

Consumer-experience-bicycle-solution2.jpg

 

"Als nieuwkomer op het vlak van web- en thuisleveringen zijn wij zeer tevreden over de dienstverlening van Antalis. Met een snel veranderende verkoop en een grote behoefte aan verpakkingen om die bestellingen te kunnen afhandelen, heeft Antalis bewezen een uiterst betrouwbare leverancier te zijn, die erin slaagde om zowel onze beschikbaarheid van verpakkingen te beheren als onze kosten onder controle te houden."

Onze klant.

Het proces

Binnen een duidelijk kader ging het verpakkingsteam van Antalis op zoek naar een oplossing :

 

  • 1. Verkenning : Er werd tijd genomen om vragen te stellen aan het fietsverpakkingsdistributieteam. Tot de gevraagde verpakkingskenmerken behoorden overlappende doosflappen om de boven- en onderkant van de dozen extra stevig te maken; handgrepen om de dozen makkelijker te kunnen hanteren; en een afzonderlijk inzetstuk om de fietsen veilig in de doos te houden. De klant wilde ook dat de dozen werden gepersonaliseerd met hun merk erop gedrukt, iets wat de vorige leverancier niet kon aanbieden.

 

  • 2. Voorstel : Antalis stelde drie formaten dozen voor die geschikt zouden zijn voor het ruime gamma verkochte fietsen. Het gebruik van een afzonderlijk inzetstuk zou ervoor zorgen dat fietsen van verschillende afmetingen veilig in de doos zouden blijven en er werden overlappende flappen en handgrepen aan het ontwerp van de dozen toegevoegd. Tot slot raadde Antalis het gebruik aan van Filipak TT, dat vellen kraftpapier omzet in milieuvriendelijk opvulmateriaal, om de fietsen tijdens het transport te beschermen.

     

  • 3.  Test : Antalis produceerde een voorbeelddoos die aan alle eisen op de wensenlijst voldeed. De klant was tevreden over de doos en plaatste een bestelling, zonder te testen.
                
  • 4. Implementatie : Aanvankelijk leverde Antalis elke week 100 stuks van elk type doos en naarmate de activiteiten van de klant groeiden, kon Antalis hun groei blijven ondersteunen.

Voordelen

Efficiency-icon.jpg

Efficiëntie

Snel en gemakkelijk te assembleren. De handgrepen bevorderen de hanteerbaarheid.

Environmental-icon.jpg

Milieu

100% recycleerbare oplossing.

picto-support-packaging-solution.jpg

Ondersteuning

De snelheid waarmee Antalis reageert en de uitgebreide middelen zorgen ervoor dat de klant zijn activiteiten kan opschalen en aanpassen aan de vraag.