VILA GALÉ COLLECTIE ELVAS - AUTEUR : TIAGO PEDRO Als je bent opgegroeid met doosjes Crayola, dan komt de weelderige mix van rood, paars en roze je vast bekend voor. "Magenta is gedurfd, geestig en inclusief", zegt Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het Pantone Color Institute, dat magenta onlangs uitriep tot kleur van het jaar 2023. "Het stimuleert onze geest en helpt ons onze innerlijke kracht op te bouwen."
VILA GALÉ COLLECTIE ELVAS - AUTEUR : TIAGO PEDRO Als je bent opgegroeid met doosjes Crayola, dan komt de weelderige mix van rood, paars en roze je vast bekend voor. "Magenta is gedurfd, geestig en inclusief", zegt Leatrice Eiseman, uitvoerend directeur van het Pantone Color Institute, dat magenta onlangs uitriep tot kleur van het jaar 2023. "Het stimuleert onze geest en helpt ons onze innerlijke kracht op te bouwen."
Kleurexperts kunnen het er soms wat dik bovenop leggen, maar kleuren hebben wel degelijk een diepgaand effect op mensen. Studies tonen aan dat ze invloed hebben op hoe we ons voelen over onszelf, onze omgeving en de objecten en producten om ons heen. We zijn visuele dieren en kleuren zijn de belangrijkste signalen die onze indrukken bepalen en ons gedrag motiveren.
In de detailhandel zijn kleurkeuzes de belangrijkste factor bij het ontwerpen van interieurs en ruimtes. Onderzoek toont aan dat 93% van de aankoopbeslissingen van consumenten gebaseerd zijn op het visuele uiterlijk en dat 73% van die beslissingen in de winkel worden genomen. De meeste klanten oordelen onbewust over producten binnen 90 seconden nadat ze een winkel binnenlopen en kleur heeft de grootste invloed op die beoordeling.
Niet alle mensen reageren op dezelfde manier op kleuren. Decennialang onderzoek heeft echter aangetoond dat kleuren bij mensen met dezelfde culturele achtergrond vaak vergelijkbare gevoelens en reacties oproepen.
BMP PROJECT - AUTEUR : GRÉTA GALOS
Rood is een energieke kleur die mensen een gevoel van urgentie kan geven. Het trekt de aandacht en wordt vaak gebruikt in merchandising displays om producten in de uitverkoop te promoten.
Blauw geeft een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Blauwe logo's zoals KLM, Samsung en Volkswagen proberen die gevoelens bij consumenten op te roepen. Het is ook een favoriete kleur van financiële instellingen.
"BMW AUTO ONTHULLING" - AUTEUR: FLORIN NICULAE
Rood, geassocieerd met natuur en gezondheid, is een veelgebruikte kleur voor kruidenierswinkels en gezondheidsgerelateerde retailers.
Zwart straalt autoriteit en elegantie uit. Het wordt vaak gebruikt in elektronicawinkels, winkels in luxegoederen en herenkledingzaken.
Kleuren in het ontwerp van winkels kunnen u ook helpen om u te richten op verschillende soorten kopers. Impulsieve kopers reageren goed op energieke en gedurfde kleuren zoals rood, oranje, zwart en koningsblauw. Budgetkopers geven de voorkeur aan kleuren als groenblauw, roze en marineblauw. Jonge mensen geven de voorkeur aan fellere kleuren, oudere mensen houden van subtielere kleuren.
“LONGCHAMP X ANDRÉ - DE AANKLEDING VAN DE FLAGSHIP STORES IN PARIJS” - AUTEUR : YANNIC BATIFOULIE
Deze generalisaties zijn niet universeel. Kleuren kunnen heel verschillende gevoelens en gedragsreacties oproepen bij mensen in verschillende culturen..
In China wordt groen bijvoorbeeld geassocieerd met ontrouw, in tegenstelling tot gezondheid en geluk in de meeste westerse culturen. Rood staat voor welvaart in China, en voor liefde en woede in de VS. Zwart is een veelgebruikte kleur in westerse winkels, maar komt zelden voor in China.
Zorg ervoor dat je onderzoek doet naar de kleurgevoeligheden van consumenten die u wilt bereiken in verschillende markten.
Er zijn geen goede of foute kleuren als het gaat om het ontwerp van een winkel. Waar het om gaat is hoe kleurkeuzes uw merkherkenning vergroten, uw zakelijke waarden en uw propositie aan klanten en doelgroepen weerspiegelen. Rood mag dan wel een erg populaire kleur zijn voor retailers, maar als u dure producten verkoopt zoals elektronica of speciale producten waarbij consumenten meer moeten nadenken, kan rood tegen u werken.
Kleuren als bruin, paars of roze zijn misschien minder gebruikelijk bij het ontwerpen van winkelruimtes, maar ze kunnen zinvol zijn voor niche-winkels. Roze werkt bijvoorbeeld goed voor snoepwinkels, paars voor lifestylewinkels en bruin voor buitensportzaken. Detailhandelaren met geavanceerde, nicheproducten kunnen profiteren van felle, energieke kleuren. Breed georiënteerde retailers zoals IKEA, Walmart of Carrefour geven de voorkeur aan de kalmere, meer uitnodigende kleur blauw, hoewel ze ook andere kleuren kunnen gebruiken in merchandising displays.
Het loont ook de moeite om op de hoogte te zijn van trendkleuren in de markt en hoe uw doelgroepen hierop reageren. Verf dit jaar niet alles magenta in uw winkelruimte, maar kijk naar mogelijkheden om populaire trendkleuren te gebruiken in sommige productdisplays en voor bepaalde delen van uw winkel.
Onderzoek toont aan dat kleur de merkherkenning bij consumenten met wel 80% verhoogt. Daarom is het zinvol om de kleuren van uw merk en logo royaal te gebruiken in uw winkelruimtes.
Als uw merk nog geen sterke kleurassociatie heeft, stel uzelf dan een aantal belangrijke vragen over uw bedrijf. Is uw doelgroep jong of oud; is het een mannelijke of vrouwelijke doelgroep of allebei? Biedt uw bedrijf een waardepropositie of een luxe ervaring? De antwoorden op deze vragen helpen u om geschikte kleuren te vinden voor uw merk en winkelruimte.
“SPEEL NIEUWE FA21 CAMPAGNE IN SPORTLAND WINKEL AKROPOLE ALFA” - AUTEUR : ANETE JANSONE
Psychologie is geen exacte wetenschap en de psychologie van kleur levert ook niet het ideale ontwerp voor een winkel op. Wat het wel kan doen, is u helpen bij het maken van keuzes over hoe u kleur kunt gebruiken om uw klanten beter te binden en een diepere band met ze op te bouwen. Het succes van uw bedrijf op de korte en lange termijn kan ervan afhangen.