Green News, Visuele Communicatie

De visuele identiteit van de Olympische Spelen van Parijs 2024

01 apr 2023 —
Afdrukken
De Olympische Spelen van Parijs

De visuele identiteit van de Spelen van Parijs 2024 breekt met de bestaande codes en probeert duurzame ambities uit te lichten.

De visuele identiteit van de Spelen van Parijs 2024 breekt met de bestaande codes en probeert duurzame ambities uit te lichten.

PARIJS 2024 HEEFT DE VISUELE IDENTITEIT BEKENDGEMAAKT EN HET IS DE MOEITE WAARD DAAR NAAR TE KIJKEN.

De Spelen van Parijs 2024 komen steeds dichterbij. De eerste tickets zijn al vrijgegeven en u voelt de verwachtingen groeien. Geen beter moment om samen de visuele identiteit van de Spelen te bekijken die enkele weken geleden met het publiek werd gedeeld. 

We verkennen deze look en feel die niet alleen bestaande codes probeert te doorbreken, maar ook de duurzaamheidsambities van de Spelen van Parijs 2024 uitlicht.

 

Historisch gezien heeft elke gaststad ernaar gestreefd haar stempel te drukken in de geschiedenisboeken van de Olympische Spelen. Barcelona in 1992, Tokio in 1965, Stockholm in 1956, de voorbeelden zijn legio. Tegenwoordig gaat het er meer dan ooit om dat de visuele identiteit niet alleen opvalt, maar ook specifieke boodschappen overbrengt.

De uitstraling van de spelen van Parijs 2024 heeft een vierdimensionale doelstelling:

- Sport vieren

- het Franse gevoel voor stijl en elegantie weerspiegelen

- Duurzaam zijn (daar komen we later op terug).

- Aanpasbaar zijn (voor gaststeden en partners). 

 

Ontwerpers hebben het iconische Franse kasseimateriaal gekozen om hun ontwerpen uit te tekenen, wat resulteert in zeer geometrische patronen. De beroemde geplaveide straten van Parijs vormen expliciet het middelpunt van de look. Met de iconische Marianne als embleem en de Frygische muts voor de mascottes is het perspectief absoluut retro en staat het voor het tastbare en ontastbare erfgoed van Frankrijk. 

 

Men had andere interessante wegen kunnen bewandelen, iets meer avant-gardistisch, romanistisch of voortbouwend op de unieke culturele diversiteit van Frankrijk. Toch is het resultaat mooi en stijlvol met een premium uitstraling. 

 

Maar het meest opvallende kenmerk is ongetwijfeld de geavanceerde ambitie om beide versies van de Spelen te mengen: de Olympische en Paralympische evenementen. De presentatiestijl blijft gelijk, met alleen de Olympische ringen vervangen door de Agitos, en specifieke sportsymbolen vervangen door andere pictogrammen. Het voelt niet alleen in lijn met de ambitie van Parijs om een meer gestroomlijnde en verantwoorde Spelen te leveren, het symboliseert ook inclusiviteit. 

 

Van de 62 pictogrammen tot de vele decoratieve en informatieve ontwerpen hebben de organisatoren van het evenement het publiek ongetwijfeld een gedenkwaardige visuele identiteit bezorgd die ertoe zal bijdragen dat deze toekomstige editie een klassieker wordt. Het duurzame karakter van de hele aanpak, gedrukt op eco-displays, is lovenswaardig. 

 

Antalis streeft er ook naar om zijn steeds groter wordende portfolio van milieuvriendelijke producten uit te breiden met nieuwe displayborden voor buiten op basis van papier. Ons doel? Voldoen aan de toenemende vraag van klanten naar plasticvrije producten, door onze duurzame portefeuille Visual Communications en de keuze van hooggewaardeerde materialen binnen ons Green Star System™ uit te breiden, dat is ontwikkeld om het klanten gemakkelijk te maken de milieuvriendelijkheid van een product vast te stellen. 

ANTALIS, KAMPIOENEN IN VERANTWOORDELIJKHEID

Bij Antalis weten we dat we samen een uiterst belangrijke rol spelen om onze industrie verantwoordelijker te maken. Door onze inkoopstrategie tot op het bot uit te dagen en onze klanten en partners in staat te stellen meer verantwoorde keuzes te maken, zorgen we ervoor dat we ook deel uitmaken van de oplossing.  

 

Neem contact op! Onze duurzaamheidsexperts staan klaar om uw behoeften te bespreken, uw toepassingen en de producten die u momenteel gebruikt te beoordelen en de beste alternatieven aan te bevelen om de maatschappij van de volgende generatie te ondersteunen.