Viscom Nieuws, Nieuws, environment

Interview met Jon Hutton

22 nov 2022 —
Afdrukken
Jon Hutton

Verantwoordelijke materialen bieden is slechts een deel van onze visie op de circulaire economie. Met onze partners doen wij ons best om verantwoordelijke waardeketens te creëren. Daarom willen we de eindfase van de levensduur van onze materialen verbeteren. Kom meer te weten over dit complexe traject, waarover Jon Hutton, directeur van Prismm Environmental, met passie vertelt.

Verantwoordelijke materialen bieden is slechts een deel van onze visie op de circulaire economie. Met onze partners doen wij ons best om verantwoordelijke waardeketens te creëren. Daarom willen we de eindfase van de levensduur van onze materialen verbeteren. Kom meer te weten over dit complexe traject, waarover Jon Hutton, directeur van Prismm Environmental, met passie vertelt.

Circulaire routes voor de grafische industrie onderzoeken.

Op welke manier ondersteunt uw onderneming de visie van Antalis met betrekking tot de circulaire economie voor de markt voor visuele communicatie?

Prismm Environmental maakt onlosmakelijk deel uit van het manifest van Antalis. We proberen oplossingen te leveren en te bieden om reclamemateriaal en Point-of-Sale-materiaal in te zamelen en te recycleren, om op die manier bij te dragen aan de milieuprestaties van Antalis en, in ruimere zin, aan het verantwoordelijk maken van de sector. Ons partnerschap komt voort uit de zoektocht van Antalis naar adviezen over de aanpak van het meest lastige probleem, namelijk het beheer van afval. Waarom? Simpelweg omdat het transformeren van het model van deze sector een grote uitdaging vormt.

 

Wie is Prismm Environmental?

Prismm Environmental is een leverancier van diensten voor afvalbeheer en een vertrouwd adviseur op het gebied van afval voor Antalis en andere organisaties, met name de BPIF (British Printing Industries Federation) en de FESPA (Federation of European Screen Printers Associations). Prismm Environmental maakt deel uit van de Reconomy Group, die zich inzet om duurzame denkwijzen te stimuleren en in veel verschillende sectoren de weg te wijzen naar een circulaire economie.

 

Wat zijn uw uitdagingen?

Allereerst de volwassenheid. Op dit moment wordt verondersteld dat ‘verantwoordelijk zijn’ vooral het bieden van verantwoordelijke materialen inhoudt. Dat is waar. Maar met zo’n breed scala aan materialen blijft het risico dat deze oplossingen uiteindellijk op de vuilnisbelt belanden, waarschijnlijk. De infrastructuren voor inzameling en recycling zijn namelijk nog beperkt en afgestemd op een klein aantal bronnen. Ten tweede zijn de materialen die in de sector worden gebruikt erg divers. Polymeren, bijvoorbeeld, smelten met verschillende snelheden.

 

Maar, is het mogelijk om de inzamelings- en recyclingpercentages te verhogen?

Ja. Voor alles moeten we allemaal begrijpen dat het om een traject gaat. Geen enkele vooruitgang komt tot stand zonder kennisvergroting. Het is essentieel om aan drukkers, eindgebruikers, detailhandelaren en andere lokale partijen de middelen te geven om te begrijpen in welke mate recycling een uitdaging vormt. Om deze uitdaging de baas te worden is het cruciaal om het onderwerp te verduidelijken. Exact weten dat verantwoordelijkheid niet het beste middel is om oplossingen te vinden die de situatie totaal veranderen.

Daarvoor is samenwerking essentieel. Ook al is de concurrentie moordend, het is cruciaal voor de sector om samen te werken. Waarom? Simpelweg omdat de klimaatverandering een veel breder probleem is dat we allemaal delen.

Door samen te werken kan iedereen verantwoordelijker en effectiever worden. Er is een holistische benadering nodig om positieve resultaten te bedenken.

 

Bent u optimistisch?

Dat is belangrijk, want er bestaan oplossingen. Voor het bedrukken van etiketten hebben we deze principes toegepast, en we zijn erin geslaagd om een oplossing op maat te ontwikkelen voor dit specifieke soort afval. Het is onze taak om deze methodologie te implementeren voor alle materialen. We moeten de totale waardeketen begrijpen om de unieke eindmarkten te identificeren. Dat kost tijd, maar als we eenmaal weten dat we beginnen met een samenwerkingstraject dat vijf jaar zal duren, kunnen we naar alle verwachting de ontwikkeling van een unieke verantwoordelijke levenscyclus voor elk soort materiaal tegemoetzien.