Grafische sector, Grafisch Nieuws, creative-power

Mix & Match - Als grafisch ontwerpers aan het spelen slaan

18 apr 2021 —
Afdrukken
Mix&match banner

Mix & Match is al decennialang een trend in de mode. Door de opkomst van modebloggers op Instagram, en hun jacht naar unieke stijlen, is de belangstelling voor Mix & Match toegenomen. De catwalks werden, en worden, ermee overspoeld. Onder invloed van sociale media is de trend overgeslagen naar de wereld van het interieurontwerp. Je treft nu rustig Scandinavische vintagemeubels aan naast kleden van Ikea. Mix & Match is een leuke, speelse manier van experimenteren met alles wat met imago te maken heeft. Of dat nu het imago is van een persoon of een merk. Ook grafisch ontwerpers doen hier volop aan mee.

Mix & Match is al decennialang een trend in de mode. Door de opkomst van modebloggers op Instagram, en hun jacht naar unieke stijlen, is de belangstelling voor Mix & Match toegenomen. De catwalks werden, en worden, ermee overspoeld. Onder invloed van sociale media is de trend overgeslagen naar de wereld van het interieurontwerp. Je treft nu rustig Scandinavische vintagemeubels aan naast kleden van Ikea. Mix & Match is een leuke, speelse manier van experimenteren met alles wat met imago te maken heeft. Of dat nu het imago is van een persoon of een merk. Ook grafisch ontwerpers doen hier volop aan mee.

 

_________________

“(…) Het leuke van mix & match is dat er zoveel gelukkige toevalstreffers zijn.”Jaako Tuomivara

_________________

 

Volgens senior grafisch ontwerper Jaako Tuomivara (Supergroup Studios) hebben grafisch ontwerpers door computers pas écht toegang gekregen tot het spel van mixen & matchen. “Het afschuwelijke en tegelijkertijd mooie van computers is, dat ze alles plat maken,” zegt Tuomivara. Deze platheid is dankzij het alom gebruik van computers door iedereen geaccepteerd, ook voor 3D-objecten. Als alles op hetzelfde vlak wordt geplaatst, is het gemakkelijk om te spelen met verschillende onderdelen: foto's, illustraties, tekst, en om deze te combineren. Wat belangrijker is: computerschermen zijn een revolutionair hulpmiddel gebleken, waarbij wat op het scherm staat, het resultaat op papier heel dicht nadert. Hij vervolgt: “Hoe dichter je bij het eindresultaat van je project bent, hoe gemakkelijker je van alles kun toevoegen en uitproberen. Want het leuke van Mix & Match is, dat er zoveel gelukkige toevalstreffers zijn”.

Spelen met creatief papier

Mix & Match gaat vooral over gepersonaliseerde communicatie. In eerdere artikelen hebben we het gehad over printcommunicatie en de invloed van de kleur en textuur van papier. Het belangrijkste inzicht was, dat deze twee elementen op zichzelf al een boodschap overbrengen. Dik papier bijvoorbeeld kan een idee van kwaliteit oproepen, blijkt uit onderzoek, en blauw papier een gevoel van betrouwbaarheid. Maar wat als we kleuren of texturen mengen? Om hierover meer te weten te komen, vragen we Eric Guillouard, colorist-ontwerper en mede-eigenaar van kleurstudio Atelier 3D, om uitleg.

_________________

“Botsende - warme versus koude - kleuren kun je beter vermijden, tenzij ze gekijkwaardig zijn."

Eric Guillouard
_________________

 

tickets.jpg
Menu's voor restaurant Bahama Mamas
door A-Side studio op
Keaykolour en Pop’Set (VK)

 

 

blue&yellow.jpg
“Moonlight Traveller” door Alan Chong
van Nowmatters op Keaykolour en
Curious Metallics (Hongkong)

 

 

gifts.jpg
Ontworpen door Andy Chiang
op Curious Alchemy, Curious Metallics,
Skin Curious Collection en Keaykolour (Hongkong)

 

 

Deze studio werkt voor bedrijven als Hermès, Airbus en Philips, en is gevraagd om het kleurenpalet voor het creatieve papier van Arjowiggins te ontwikkelen. Geïnspireerd door wat al wordt gedaan bij verf voor binnenhuisarchitecten, hebben zij in 2018 hun portfolio compleet vernieuwd, daar waar het principe van mix & match van toepassing is op creatieve papiersoorten. Guillouard: “Ons concept biedt grafisch ontwerpers de mogelijkheid om, binnen een breed bereik vrijelijk kleuren te combineren, in de wetenschap dat alle kleurcombinaties werken. Wij noemen dat een geharmoniseerd bereik”. Arjowiggins lanceerde vervolgens in februari 2021 Keaykolour en Curious Metallics tools om hen te helpen kleuren tot in het oneindige te mengen en matchen. Ontdek de nieuwe tool hier.

Wanneer wij ernaar vragen, geeft hij enkele eenvoudige regels om kleuren op elkaar af te stemmen. “Een tip die voor de hand ligt: wil je op zeker spelen, werk dan in zwart-wit. Ben je op zoek naar contrast, kies dan voor sterk contrast, waarbij je een heel lichte tint combineert met een heel donkere. Botsende – warme versus koude – kleuren kun je beter vermijden, tenzij ze gelijkwaardig zijn. Bijvoorbeeld de combinatie pastelgroen-donkeroranje, die werkt waarschijnlijk niet. Voor projecten zoals een boek of catalogus heb je in principe vier keuzes. De eerste is klassiek: een lichte omslag met lichte bladzijden; met neutrale kleuren kun je een smaakvol effect creëren. Een tweede mogelijkheid is een omslag in een donkere kleur, en die spectaculair te laten afsteken tegen een lichte binnenkant. Een derde is een ‘kleurenschok’, en zal een heel krachtige uitwerking hebben. De laatste mogelijkheid, die zeer van deze tijd lijkt en nog niet veel is uitgeprobeerd, is de combinatie van een licht, klassiek omslag met gekleurde bladzijden. De uitdaging is natuurlijk dat de afdruk op kleur goed leesbaar blijft. Toch vindt ik dit een interessant idee''.

 

 

calendar.jpg

Ontworpen door A-side Studio op Keaykolour en Pop’Set (VK)

 

hey!.jpg
Drukwerk door HeyStudio op Pop’Set (Spanje)

 

 

Mix & Match staat vooral voor creatieve vrijheid, elke creatie is uniek. In dit tijdperk van sociale media, waarin persoonlijkheid verkoopt, kunnen met mix & match unieke projecten tot stand komen, die uitsluitend de persoonlijkheid van de maker ervan gemeen hebben.

Jérôme Noyelle, Fine Papers Market Development Manager bij Antalis: “Voor meer differentiatie in een drukproject kunnen ontwerpers verschillende kleuren uit een of twee papierreeksen mengen. Zo creëren zij een collectie-effect en versterken de visuele impact. Gekleurd papier kan ook worden gemengd, zonder stijging van productiekosten, via druktechnieken als zeefdruk, reliëfdruk en hot stamping. Ook offsetdruk leent zich hiervoor mits het gekleurde papier dezelfde intensiteit heeft. Zo niet, dan moet de inkt wellicht wat worden aangepast om dezelfde leesbaarheid te realiseren.”

Of het nu gaat om kleuren of texturen, de interactie tussen elementen vermenigvuldigt de mogelijkheden om een goed afgestemde boodschap over te brengen. In de wereld van het interieurontwerp hebben verffabrikanten dat al begrepen toen ze besloten stoffen te produceren in kleuren die matchen bij hun verf.

 

Over het maken en mixen van lettertypes

Fascinerend aan Mix & Match in de ontwerpwereld is het idee, dat een groep creatieven hun creativiteit binnen een bepaald kader de vrije loop laat, waardoor anderen op hun beurt ook weer creatief kunnen zijn. Of het nu gaat om een colorist die op zoek is naar duurzame kleuren om mee te spelen, of een grafisch ontwerper die in opdracht verschillende invloeden combineert voor een grafisch charter. Het proces is altijd hetzelfde. Het begint met het mixen en matchen van een oneindig aantal invloeden om een kader te creëren. Binnen dat kader benutten anderen hun creativiteit, zodanig dat zij de elementen binnen dat kader kunnen mixen en matchen. Mix & Match is in dit proces dus zowel input als output.

 

 

white&rose.jpg
Huwelijksinvitatie door Maria Kirvas
op Keaykolour en Curious Metallics (Rusland)

 

 

mbert
Visitekaartjes voor @Mmmimbert
op Curious Metallics (Frankrijk)

 

 

Letterontwerp is hier een heel goed voorbeeld van. Tom Foley, Creative Type Director bij Monotype, zegt over zijn werk en invloeden op het gebied van letterontwerp: “Typeontwerp is altijd een weerspiegeling geweest van grotere – technologische, culturele of zelfs commerciële – bewegingen in een cultuur. Neem het Victoriaanse tijdperk, dat wel wordt gezien als de gouden eeuw van lettertypeontwerp. Dit kwam voor een groot deel door verbeteringen in de drukkunst en de opkomst van de consumentencultuur. Die ideeën gelden nu nog steeds.

De nieuwe schrifttypes die we tegenwoordig zien, worden grotendeels bepaald door grote merken en speciaal daarvoor gemaakte lettertypes. Ze creëren een trend richting commercieel aanvaardbare lettertypes: op dit moment schreefloze lettertypes van een bepaalde soort. Hierop ontstaat weer een tegenreactie, namelijk meer experimentele ontwerpen die de genregrenzen opzoeken.” Hij noemt twee voorbeelden van technologische ontwikkelingen die de afgelopen decennia grote veranderingen teweeg hebben gebracht. De eerste is de ontwikkeling van de Variable Fonts-technologie, waarmee in één bestand een eindeloos aantal fonts voor eenzelfde lettertype kan worden opgeslagen, zodat het gemakkelijker is aanpassingen aan te brengen (zie illustratie). De tweede is de Open Type-technologie, die plaats biedt aan tot 65.536 tekens. Dit geeft veel meer flexibiliteit met betrekking tot bijvoorbeeld handgeschreven lettertypes, omdat eenzelfde letter op verschillende manieren met de volgende kan worden verbonden. Hierdoor konden complexe handgeschreven lettertypes in niet-Latijnse alfabetten worden gemaakt. Deze invloeden hebben een grote variatie aan lettertypes mogelijk gemaakt.

 

 

_________________

“je kunt een schreefloos en scriptlettertype succesvol mixen mits je je aan bepaalde regels houdt (…).”

Tom Foley

_________________

 

 

variable-font.jpg
Met variabele fonts kun je een fontbestand van 57 KB
laden en daarmee een nagenoeg oneindig scala aan stijlen maken.
 

 

Het advies van Tom Foley over het mixen van lettertypes? Hij gelooft dat de gangbare indeling van lettertypes (naar periode of stijl) wat uit de tijd is, omdat we leven in een tijdperk waarin invloeden uit verschillende periodes met elkaar worden gemengd. “Voor het succesvol mixen van lettertypes is het niet zo belangrijk dat ze uit hetzelfde genre, dezelfde tijd of dezelfde stijl komen. Je kunt een schreefloos en een scriptlettertype prima met elkaar mixen mits je je aan bepaalde regels houdt, die altijd behoorlijk rekbaar zijn. Ik gebruik de kalligrafie als een soort fundamentele basis voor het vergelijken van lettertypes, omdat lettertypes tegenwoordig worden afgeleid van kalligrafische vormen. Als je die begrijpt, kun je betere beslissingen nemen. Wat betreft letterontwerp bestaan twee soorten kalligrafie die er echt toe doen: die met de platte en die met de spitse penpunt. Je kunt dus een lettertypefamilie samenstellen met een schreefloze en een schreefletter, die echt goed kunnen samengaan mits je je houdt aan de kalligrafische principes die hen binden”. Het door Monotype ontworpen lettertype Macklin is daar een fantastisch voorbeeld van.

 

macklin.jpg
Eén familie. Veel stijlen. Een vorm voor elk moment.
Macklin™ Superfamily door Malou Verlomme van Monotype Studio.

 

 

Als we het hebben over de behoefte aan gerichte communicatie, wordt duidelijk dat nieuwe merken, vaak challenger brands, steeds meer behoefte hebben aan toegang tot tools waarmee ook niet-ontwerpers merken een professionele uitstraling kunnen geven. Deze door UX en grafisch ontwerpers gemaakte hulpmiddelen vinden ook hun weg naar andere domeinen, en we zien nu al lettertypecollecties verschijnen die ontworpen zijn voor het Mix & Matchprincipe. Foley benadrukt wel dat deze collecties uiteindelijk mainstream gaan worden en daarmee iets van hun karakter verliezen, waardoor grote vraag zal zijn naar creatieve professionals.

De kunst van het mixen en matchen is een kwestie van persoonlijke smaak, het vereist ervaring, zowel in positieve als in negatieve zin. Als er iets is waarover iedereen die we hebben geïnterviewd het eens is, dan was het wel dat Mix & Match een creatief spel is dat leuk is om te spelen en dat grenzen opheft, en dat kunnen we in deze tijd wel gebruiken.

 

 

 

Books Mix&Match

Ontdek kleurencombinaties met de Keaykolour
en Curious Metallics gamma's.

 

 

Peacock Mix&Match

Curious Collection Metallics Peacock
past perfect bij Keaykolour Atoll