5 x waarom e-commerce beter kan presteren door karton

 

Een kartonnen doos bedrukt met ‘add to cart’
 

E-marketing is al jaren niet meer weg te denken in retail-land. De digitalisering neemt meer en meer toe, net als de onlineactiviteit van consumenten. De coronapandemie versterkte die groei nog eens extra. Hoe leuk is het ook om te winkelen bij sambalbert.nl, webwinkelterschelling.nl, spaanseham.nl of bij de grote spelers als Bol en Amazon. We weten wel, volgens Statista, dat de wereldwijde uitgaven aan digitale reclame in 2022 rond de 389 miljard Amerikaanse dollars bedroeg. De omzet is dus een veelvoud. Dat is heel veel karton.

5 x waarom karton

Karton is de meest gekozen verpakking voor verzendingen die voortvloeien uit e-marketing. Logisch ook. Iedereen begrijpt dat een kartonnen doos stevig is. Uw product komt heel aan. Iedereen in e-commerce-land kent de vloek van retourzendingen. Het kost tijd, geld en levert veel gedoe op.

 

Maar er zijn nog een paar stevige pluspunten die karton voor zich laten spreken, kijk maar:

 

  • Karton staat voor een milieuvriendelijk imago: door het gebruik van kartonnen verpakkingen kan een merk laten zien dat het bedrijf zich inzet voor duurzaamheid en het verminderen van afval. Dat komt uw imago ten goede. Stelt u zich eens voor wat u zelf denkt wanneer u een zending met veel plastic in ontvangst neemt.
     
  • Karton zorgt voor een aantrekkelijke presentatie: een kartonnen verpakking is in te richten zoals u wilt. We kennen allemaal het fenomeen Unbox the Project. Grappige youtube-filmpjes waarbij consumenten een kartonnen doos uitpakken. Karton biedt veel ruimte voor creativiteit. U wilt toch ook graag bewonderd worden om uw vernuft?
     
  • Karton geeft bescherming van het product: u wilt dat u product in de juiste conditie aankomt. Kartonnen verpakkingen bieden bescherming tegen beschadiging of bederf van het product tijdens transport en opslag. Karton kan zelfs koeling bieden. Goed om te weten wanneer u een Iberico-ham of hele verse zalm op transport zet.
     
  • Karton is makkelijk te distribueren: karton is de lichtgewicht kampioen en eenvoudig stapelbaar, waardoor bijvoorbeeld zelfs grote dozen weinig ruimte innemen. Het maakt karton kosteneffectief. Want niemand heeft zomaar een bedrijfshal aan voorraadruimte over.
     
  • Karton biedt ruimte voor branding: een kartonnen verpakking is een verlengstuk van uw merk. Misschien zelfs het eerste fysieke contact met uw consument. Kartonnen verpakkingen kunnen worden bedrukt met kleurrijke ontwerpen en afbeeldingen. Zo schenkt u extra aandacht. Dit draagt bij aan een betere merkbekendheid en uiteindelijk klantloyaliteit. Consumenten zien u een volgende keer graag weer.


Wist u dat…?

Er verschillende soorten karton zijn. Elk met eigen kenmerken en toepassingen. Neem golfkarton, dat bestaat uit meerdere lagen en binnenin een golvende laag. Dat biedt extra sterkte en absorptie bij schokken. Dit is een soort die veelal toepassing vindt voor verpakkingen en verzendingen. Een kartonnen doos is vrijwel altijd van golfkarton. Karton dat bestaat uit één laag, ofwel massief karton, is veel stijver en is beter bruikbaar voor ansichtkaarten, boekomslagen en voedselverpakkingen zoals een diepvriesverpakking voor vissticks. Om maar iets te noemen, want de mogelijkheden zijn legio.

Wat voor verzendwensen u ook heeft, er is altijd een soort karton dat passend antwoord geeft. Groot, klein, dun, dik, extra stevig. En met karton helpt u uw eigen duurzaamheidsimago een handje, bespaart u voorraadruimte en weet u dat uw product gegarandeerd in een stuk bij uw consument aankomt. En dat ook nog eens met uw eigen persoonlijke touch of branding, zoals u het graag ziet.

Dus runt u een webwinkel of bent u een verzender? Laat u informeren over alle pluspunten die kartonnen dozen met zich meebrengen. Bel of mail!