Openingstijden (8u30-17u30)
Contact
Verpakkingsoplossingen

Wat is werkelijke klantvolwassenheid en hoe beïnvloeden milieuoverwegingen het koopgedrag?

01 okt 2021 —
Afdrukken
Banner onderzoek over Antalis en milieu

In een wereld van intense druk op de ecologische gezondheid, is de grootste kracht voor positieve milieuverandering het koopgedrag van consumenten over de hele wereld.

In een wereld van intense druk op de ecologische gezondheid, is de grootste kracht voor positieve milieuverandering het koopgedrag van consumenten over de hele wereld.

De cumulatieve aankoopbeslissingen van miljarden individuen en bedrijven in de wereldeconomieën zullen bepalen of onze milieuproblemen minder worden of blijven verergeren. Van het inkopen van grondstoffen tot het beheren van afval, productie, verpakking en distributie van producten: milieuoplossingen beginnen met de betrokkenheid van de consument.

Tegenwoordig willen klanten een bedrijf met een milieuvriendelijker beleid

Een recent onderzoek dat Antalis in 2021 in samenwerking met het IFOP heeft uitgevoerd bij professionele klanten in Frankrijk, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk, leverde bemoedigende resultaten op. Consumenten van verpakkingen werd gevraagd naar hun inzet voor ethische handelspraktijken en de mate waarin milieukwesties hun aankoopbeslissingen beïnvloeden: 100 in Denemarken, 100 in het Verenigd Koninkrijk en 102 in Frankrijk.

De industrieën van de onderzochte bedrijven omvatten detailhandel en groothandel, voedsel- en drankenproductie, machines en uitrusting, elektronica, e-commerce en transport.

Van de 302 respondenten van de enquête had 60% een beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of was bezig dit te ontwikkelen. Aangezien MVO-beleid vaker voorkomt bij grote bedrijven, was het percentage hoger in Frankrijk (65%), waar de omvang van de ondervraagde bedrijven gemiddeld groter was dan in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

 

Europees klantonderzoek over Antalis en milieu - 1

 

Momenteel verstrekt 44% van de ondervraagde bedrijven online milieu-informatie over hun producten en diensten. Wat betreft hun eigen perceptie van hun succes bij het aanpakken van milieuproblemen, beschouwt 57% van de bedrijven zichzelf als gemiddeld, terwijl 27% zichzelf als geavanceerd beschouwt - het aandeel is hoger (38%) voor bedrijven met een MVO-beleid of in ontwikkeling. Slechts 16% van de ondervraagde bedrijven vindt dat ze achterlopen bij het oplossen van milieuproblemen.

Er was weinig verschil tussen de drie landen als het gaat om de impact van de Covid-19-pandemie op hun milieuplannen. 21% van de bedrijven zei dat het hun inspanningen om milieuproblemen aan te pakken had vertraagd, 70% zei dat het geen invloed had op hun plannen en slechts 9% zei dat het hun milieuplannen vanaf het begin had versneld.

Tegenwoordig worden kopers milieuvriendelijker

Van de criteria die de aankoopbeslissingen van klanten voor verpakkingen beïnvloeden, blijft de prijs van het product de belangrijkste factor. Meer dan de helft van de bedrijven (51%) zei dat prijsconcurrentie het belangrijkste criterium was bij hun besluitvorming en 87% noemde dit in het algemeen als belangrijk. Een opmerkelijke bevinding van het onderzoek is echter dat de milieuvriendelijkheid van het verpakkingsproduct voor kopers net zo belangrijk is als de functionaliteit ervan. Deze twee criteria komen op de tweede plaats (43%) van alle genoemde criteria en overtreffen factoren als de breedte van het assortiment (35%) en de reputatie van de leverancier (26%).

Hoewel de prijs een grote zorg blijft voor inkoopmanagers, zei bijna tweederde van de ondervraagde bedrijven dat ze openstonden om meer te betalen voor een milieuvriendelijk product.

 

Europees klantonderzoek over Antalis en milieu - 2

Klanten van Antalis houden al rekening met een aantal milieuaspecten bij de aankoop van verpakkingsproducten. De gemiddelde klant die in de drie landen werd ondervraagd, gebruikt meer dan vijf milieucriteria om hun aankoopbeslissingen te onderbouwen. De meest genoemde factoren zijn afvalvermindering (55%), recycleerbaarheid van producten (54%) en het gebruik van gerecyclede materialen (52%). Ook het gebruik van hernieuwbare materialen (45%) en het terugdringen van het gebruik van niet-hernieuwbare materialen (40%), zoals plastic, zijn belangrijke factoren.

De respondenten van het onderzoek wezen ook op het groeiende belang van de herkomst van verpakte producten. 49% zei dat ze deze kwestie vandaag belangrijk of zeer belangrijk vinden en 68% zei dat ze verwachten dat dit in de toekomst belangrijker zal worden. Bedrijven met MVO-beleid hebben de neiging om het probleem als een groter probleem te beschouwen dan bedrijven zonder MVO-beleid.

Belangrijkste lessen uit het onderzoek

Consumenten van verpakkingsproducten in het VK, Frankrijk en Denemarken nemen milieukwesties serieus. Dit blijkt uit het aantal bedrijven dat MVO-beleid heeft of ontwikkelt en het aantal bedrijven dat regelmatig milieucriteria gebruikt bij hun aankoopbeslissingen. De keuzes die deze bedrijven maken, vinden echter noodzakelijkerwijs plaats in de context van een competitieve markt.

Ze zien respect voor het milieu misschien als een belangrijke factor bij hun beslissingen, maar de kosten zullen waarschijnlijk een primaire overweging voor hen blijven. Groene verpakkingsoplossingen moeten ook economisch haalbaar zijn voor bedrijven.

 

 

Virginie Mallet

 

 

Voor Virginie Mallet, EMEA Packaging Marketing Group Director bij Antalis:

Deze studie toont aan dat Franse bedrijven al betrokken zijn bij milieukwesties, dat zullen blijven, en dat is een goede zaak. Als leider in de distributie van verpakkingsoplossingen in Europa hebben we het milieu centraal gesteld in onze strategie en we zijn toegewijd om te voldoen aan de behoeften van onze klanten op het gebied van duurzame ontwikkeling, in het bijzonder met betrekking tot hun hoge verwachtingen over de overgang naar een efficiënte en verbeterde circulaire economie. Daarom geven we prioriteit aan FSC- of PEFC-gecertificeerde materialen en creëerden we het Antrak-platform om de traceerbaarheid en verantwoordelijkheid van onze toeleveringsketen te versterken, terwijl we de voorkeur blijven geven aan recycleerbare verpakkingen."