Openingstijden (8u30-17u30)
Contact
Verpakkingsoplossingen

Innovatieve logistieke oplossingen die tijd besparen: 7 snelle oplossingen die drukke managers helpen om hun productiviteit te maximaliseren

20 okt 2021 — Packaging, logistics, innovatie
Afdrukken
innovative-solutions

Efficiëntie is van vitaal belang in de logistiek, vooral in tijden van economische crisis, en oplossingen zoeken om tijd te besparen in het dagelijkse beheer van de toeleveringsketen moet altijd een topprioriteit zijn.

Efficiëntie is van vitaal belang in de logistiek, vooral in tijden van economische crisis, en oplossingen zoeken om tijd te besparen in het dagelijkse beheer van de toeleveringsketen moet altijd een topprioriteit zijn.

De behoefte aan snelheid is constant, met seizoensgebonden en omnichannel pieken van de vraag. Dit zorgt voor extra druk op de operationele activiteiten voor een snellere beschikbaarheid, een snellere verpakking, een snellere orderafhandeling en een snellere levering.

Just-in-time leveringen zijn echter een zorgvuldig gecomponeerde melodie waarbij leveranciers, fabrikanten, magazijnen en distributie allemaal op dezelfde toonhoogte moeten spelen. De harmonie kan gemakkelijk worden verstoord door een aantal onvoorspelbare zaken zoals productschade, fout geplaatste voorraad, prijsstijgingen, vertragingen, instabiel weer enz. Als één element ontbreekt of te traag is, moet de rest harder werken om alles in te halen - en gaat er tijd verloren.

Om de productiviteit te verhogen, volgen hier enkele snelle oplossingen die drukke logistiek managers kunnen helpen om hun tijd optimaal te benutten en de prestaties te versnellen.

Tijd besparen met magazijnnauwkeurigheid & -automatisering

Een efficiënt magazijnbeheer is essentieel om tijd te besparen. Er zijn veel bewegende onderdelen in een magazijn, en er bestaan innovatieve tools om de workflow te stroomlijnen en sneller te laten verlopen.

1) Voorspellende analyses

Zowel big data als kunstmatige intelligentie (AI) leveren waardevolle tijd op in het magazijn door patronen en de vraag te voorspellen om zo de processen te optimaliseren. Nauwkeurige voorspellingen helpen om verstorende voorraadachterstanden te voorkomen en kosten te besparen, en bieden ook de mogelijkheid om herbevoorradingen van het magazijn, onderhoud, manuren en verzendingen gemakkelijker - en sneller - te plannen.

2) Slimme mobiele apparaten

Mobiele apparaten moderniseren het orderverwerkingsproces met ongeëvenaarde snelheid, efficiëntie en nauwkeurigheid in het magazijn. Smartphones en tablets synchroniseren met het Warehouse Management System (WMS) om de invoer en ontvangst van picklist- en verzendlabelinformatie te vereenvoudigen.

Ondertussen zijn handheld apparaten uitgerust met RFID-scanners, automatische identificatie en technologie voor gegevensregistratie. Dit laat pickers toe tijd te winnen door teams en robots samen in te zetten. Resultaat: snellere aanvulling, hogere pulling en rentabiliteit.

3) Autonome mobiele robots

Autonome mobiele robots (AMR's) zijn kleine, wendbare robots die snel voorraden verplaatsen binnen het magazijn. Er wordt geen tijd meer verspild omdat sensoren en kaarttechnologie de beste routes uitstippelen afhankelijk van de taak en obstakels interpreteren die moeten worden vermeden.

Met een hoge graad van betrouwbaarheid kunnen AMR's snel voorraden sorteren en berekenen door verpakkingsinformatie te identificeren. Ze voeren ook repetitieve taken uit om stress te verminderen en personeel vrij te maken, dat zich dan productiever kan concentreren op strategische activiteiten.
 

white-paper-solutions

4) Zelfsturende luchtvaartuigen

Zelfsturende luchtvaartuigen (UAV's), meestal drones genoemd, geven in realtime zicht op de voorraadniveaus in het magazijn. Om tijd te besparen en fouten te voorkomen, lokaliseren drones artikelen veel sneller dan mensen dankzij het gebruik van optische sensoren (camera's). Ze kunnen RFID-labels scannen op een afstand van tientallen meters. Ze kunnen zich snel verplaatsen naar moeilijk bereikbare plaatsen en nemen geen kostbare vloerruimte in beslag.

 

Tijd besparen met slimme mobiliteit

Tijd is vandaag een kritieke factor in de distributiekanalen. De levering moet op tijd gebeuren, traceerbaar zijn en gericht zijn op het gemak van de consument. Tegelijkertijd moet er rekening worden gehouden met stijgende markttrends, milieuvoorschriften en digitalisering. Slimme mobiliteitskeuzes maken het verschil bij het tijdig en veilig transporteren van goederen.

5) Routeoptimalisatie met Kunstmatige Intelligentie (AI)

AI wordt gebruikt voor autonome voertuigen en hightech rijassistentie en verbetert zo het logistieke transport door weer- en verkeerspatronen te detecteren, zodat routes beter kunnen worden genavigeerd en ongevallen kunnen worden vermeden. AI vermindert niet alleen de tijd die in het verkeer wordt doorgebracht, maar helpt ook de brandstof- en overheadkosten in verband met leveringen te drukken.

6) Laatste kilometers tot de eindbestemming met IoT

Een cruciaal punt van differentiatie, het doeltreffende beheer van de laatste kilometers tot de eindbestemming, kan tijdrovend zijn. Bij deze laatste stap in de verzending moeten vaak specifieke obstakels worden overwonnen, zoals stedelijke gebieden met een hoge dichtheid, overbelaste infrastructuur, adresfouten, beschikbaarheid van klanten enz.

 

Om het aantal vertragingen te verminderen, maakt het Internet of Things (IoT) gebruik van gegevens in realtime van gps-apparaten en sensoren om nauwkeurige berekeningen te maken van de locatie en de toestand van voertuigen en goederen. Zichtbaarheid verhoogt de nauwkeurigheid en de snelheid van de leveringsoperaties.

IoT is ook geschikt om de belangrijke uitdagingen aan te gaan in de laatste kilometers van de toeleveringsketen van voeding en farmaceutica, waarbij de vochtigheid, temperatuur, druk en schokken gemonitord worden om productschade te voorkomen.

7) Crowdshipping

Crowdshipping voor logistiek transport creëert synergieën die de verzending versnellen voor een snellere leveringsservice in drukke stadscentra, waar een grote vraag kan worden gekoppeld aan een overvloed aan beschikbare koeriers.

Voor de laatste kilometers tot de eindbestemming via crowdsourcing legt de dienst- of productaanbieder contact met lokale, niet-professionele koeriers die hun eigen vervoer gebruiken om goederen on-demand te verzenden, gepland wanneer het de klant uitkomt.

Doeltreffender tijdbeheer wordt gemakkelijker

Klanten verwachten een snelle service van het begin tot het einde van de verkoopcyclus. Een naadloze logistiek vormt dan ook de kern van een succesvolle en positieve klantervaring.

 

Het wordt steeds eenvoudiger om strategieën voor doeltreffend tijdbeheer te vinden, nu er nieuwe tools en trends opduiken om de toeleveringsketen vlotter te laten verlopen. Logistieke leiders in alle sectoren maken gretig gebruik van deze innovaties om tijd verstandiger te besteden, wat resulteert in betere business, gelukkigere klanten en een groter concurrentievermogen!