Grafisch Nieuws, Grafische sector

Winnaars Creative Competition

18 nov 2020 —
Afdrukken
Antalis Creative Competition

Ontdek de winnaars van de Creative Competition! Leer de ontwerpers beter kennen en geniet van de prachtige creaties. De Antalis Creative Competition is een wedstrijd voor ontwerpers waarbij projecten gemaakt op papier van Arjowiggins of Olin ingestuurd konden worden. In 4 categorieën: huisstijl, brochures, wenskaarten en promotionele mailing of uitnodigingen.

Ontdek de winnaars van de Creative Competition! Leer de ontwerpers beter kennen en geniet van de prachtige creaties. De Antalis Creative Competition is een wedstrijd voor ontwerpers waarbij projecten gemaakt op papier van Arjowiggins of Olin ingestuurd konden worden. In 4 categorieën: huisstijl, brochures, wenskaarten en promotionele mailing of uitnodigingen.

 

 

 

 

 

 

Winnaars:

   

Studio Wilderzicht – Brugge

   

Verzetsels

   

Studio Dorothee Pape

   

Studio Witvrouwen

   

Atelier Oost

   

Stephan Lerou

   

H2A

 

Eervolle
vermeldingen:

   

Studio Blomme

   

Art Collart

   

   

De jury koos in de verschillende categorieën de meest bijzondere projecten. 7 winnaars en daarnaast 2 eervolle vermeldingen. De winnaars hebben inmiddels hun prijs in ontvangst mogen nemen.

Papieradvies nodig voor het volgende project? Just ask Antalis!

 

 


WINNAAR

STUDIO: STUDIO WILDERZICHT – BRUGGE 
Ontwerper: Femke vanbelle
CATEGORIE
: HUISSTIJL
PAPIER: KEAYKOLOUR HOLLY 300 G, KEAYKOLOUR CARMINE 300 G, POPSET CLOUD 320 G
DRUKKER: PUNTGAAF
IN OPDRACHT VAN: RESTAURANT BASSUD

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Mijn hart winnen doe je met een handgeschreven brief, een prent uit een fysiek boek of een stukje mooi papier op de post. Zelf kan ik uren spenderen aan het uitkiezen van die ene envelop. Ook wanneer ik ontwerp haal ik steevast mijn papiersoorten boven. Soms ontstaat het ontwerp aan de hand van een mooi papier en vormt  dit de leidraad van het design.

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

Meer en meer mensen geraken ervan overtuigd dat drukwerk out of date is, tot ze iets fysiek in handen krijgen met een bijzondere tactiliteit. Een paar weken geleden nog zocht ik versterking voor de studio, ik kreeg tegenaan de 100 e-mails. En wie is het uiteindelijk geworden? Phebe, die me een pakketje stuurde via post op mooie, doordachte papieren.

 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Bassud is een klassebak van een restaurant. Jan Devos zorgt met toegewijde expertise voor pareltjes van borden. Terwijl zorgt Michèlle Tanghe ervoor dat je je thuis voelt wanneer je er tafelt. Die grandeur wou ik weerspiegelen in huisstijl én papier. Pure eenvoud met een originele, creatieve insteek.

 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?
De warme, diepe en volle kleuren van het papier weerspiegelen de persoonlijkheid van hun restaurant als geen ander. In combinatie met helder goud werd het ontwerp een niveau hoger gebracht, net als de letter b binnen hun logo. 
 


 

WINNAAR

STUDIO: Verzetsels
Ontwerper: nick lambrecht
CATEGORIE
: uitnodiging
PAPIER: Rives Design BM 120 g
DRUKKER: PUNTGAAF
IN OPDRACHT VAN: trouwkaart voor bruidspaar

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Het is een belangrijk deel van mijn werk. Ik kan ook genieten van mooi papier en texturen op onverwachte plaatsen. Het (oude) papier van boeken, platen, prenten op rommelmarkten, een mooi label in kledij, het vulpapier in de omdoos van een online bestelling...
 

 

CC - Verzetsels

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

Het geven van meerwaarde. Drukwerk verheffen naar een object dat je koestert. Je leest en kijkt ook met je handen.  Je kiest met je ogen en daarna neem je het vast. Papier kan een vertragend effect hebben. Het kan je verrassen en zo samen met zijn technische eigenschappen bijdragen aan het ontwerp.

 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Het verhaal vertellen: 20 jaar verliefd, 10 jaar getrouwd en 5 jaar een eigen huis. Ik wilde ook het koppel tonen: Tom is een extraverte doener en muziekliefhebber, Evelien een introverte genieter. Ze wilden de gasten met de uitnodiging voorbereiden op een rijkgevulde dag opgedeeld.
Snel kwam ik uit op een boekje waardoor je de dagindeling kan meegeven en ondertussen kleine hints kan strooien over het fijne eten, de muziek, de aankleding en de sfeer die ze voor ogen hadden. Daarbij een opmaak die strak en stijlvol is, maar toch speels. Net zoals hun dagindeling begin ik rustig en bouw op, om dan te eindigen in de finale, een ‘oh’ moment: een grote foto die het koppel toont. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de foto en het drukkken geweest zijn bij deze uitnodiging:@ruthwytinckphotographer zorgde voor de sterke foto, @drukkerijpuntgaaf leverde een heel uitgebalanceerde druk.

 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

Van zodra je de omslag in handen krijgt moet alles feest zijn. De sticker, het openen van de omslag, het tactiele van het papier met een klein beetje transparantie, het openvouwen van de uitnodiging en op het einde een heel mooi beeld dat geen uitleg nodig heeft.

 


 

WINNAAR

STUDIO: STUDIO dorothee pape
Ontwerper: DorOthee Pape
CATEGORIE
: Uitnodiging
PAPIER: curious matter black truffle 380 g
IN OPDRACHT VAN: Markus busche elektrotechnik

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Papier is voor mij een van de onderdelen van ontwerpen. Net zo belangrijk als kleur, lettertype, formaat, beelden en ga zo maar door. Een middel om de beoogde inhoud te transporteren. 

 

Creative Competition Dorothee Pape

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

De wereld is de laatste jaren behoorlijk digitaal gegaan. Corona doet daar nog zijn schepje bovenop. Onlangs heb ik een strategie en projectstijl voor ouderenwoningen voorgesteld. Voor de risicogroep, die geenszins besmet mag raken, dus voornamelijk digitale media. Juist nu wordt het een feest als men iets voelbaars in handen heeft. Droge informatie kunnen we altijd in een pdf ’je knallen, we moeten nu de kans pakken om de naam creatief drukwerk recht te doen. 

 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Het ontwerp is de visuele vertaling van de inhoud en strategie van Busche Elektrotechnik. Dit kaartje was de opmars naar het 25-jarige jubileum van het bedrijf, gecombineerd met de 50ste verjaardag van de oprichter. 

 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

Met dit kaartje heb ik geprobeerd de twee contrasterende werelden bij elkaar te brengen. Curious Matter heeft een mooi ruw oppervlak in heel diepzwart, en de rode foliedruk geeft het licht weer. Dit is de save-the-date-kaart, de uiteindelijke kaart is ook al ontworpen, quasi omgekeerd: Curious Matter in het rood en de cijfers in fonkelend zilver. Door Corona is het feest verplaatst naar veiligere tijden. En daar verheugen we ons op, op het kaartje en het feestje!
 


 

WINNAAR

STUDIO: Studio Witvrouwen 
Ontwerper: Nathalie witvrouwen
CATEGORIE
: wenskaart
PAPIER: curious metallics ice silver 120 - 250 g, binnnenwerk nautilus classic 80 g
DRUKKER: paperland
IN OPDRACHT VAN: studio witvrouwen

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot mooi papier: de kleuren, de structuren… De papieren die echt iets toevoegen, verrassen bij de aanraking en de soorten die de bedrukking en de projecten versterken.

 

Creative Competition Studio Witvrouwen

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

De rol van papier is om te bieden wat virtueel niet kan: een tactiele ervaring met de eerste aanraking, die vervolgens wordt versterkt door het visuele. In een tijd waarin digitaal steeds belangrijk wordt, is het nog belangrijker om creatief en innovatief te zijn bij de keuze van de papieren die we gebruiken. Papier vertelt een verhaal, brengt gevoel over. Het is een drager van projecten en ideeën die in het uiteindelijke werk weerspiegeld moeten worden.

 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Ons beroep als grafisch ontwerper wordt steeds vaker verkeerd begrepen. Door professionals met beperkt talent of door opdrachtgevers die de kwaliteit van het werk niet op waarde kunnen schatten. Het boek ‘’ The Fundamentals of Graphic Design ’’, uitgegeven voor Pyramid Editions, maakt het mogelijk om duidelijk de definiëren wat ons beroep is en wat het omvat in termen van kennis, invloeden, processen en productie. Deze uitgave zorgde ervoor dat ik via dit notitieboekje enkele ideeën en concepten uit het boek wilde delen.

 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

Het notitieboekje heeft een dubbele boodschap: de beste wensen namens de studio overbrengen en de essentie van ons vak overbrengen. Het was daarom nodig om een vleugje feestelijkheid en licht aan het project toe te voegen, wat prachtig is gelukt met Curious Metallics.
 


 

WINNAAR

STUDIO: Atelier oost
ontwerper: bea oostenenk
CATEGORIE
: wenskaart
PAPIER: KEAYKOLOUR biscuit 300 g
DRUKKER: zalsman
IN OPDRACHT VAN: atelier oost

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Papier nodigt mij uit om te tekenen en te schrijven. Door te tekenen met de hand creëer je gedachten en denk je ruimer na. Bij het grafisch ontwerpen start ik vaak met schetsen op papier. Ideeën komen daardoor sneller en zijn vrijer. 

 

Creative Competition Studio Oost

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

Het is fijn om iets ‘beet’ te hebben. Iets tastbaars wat blijft en niet opgaat in de online wereld. Je ruikt en voelt het. En je ziet gebruikssporen waardoor je boek, je krant iets persoonlijks wordt. 
 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Als grafisch ontwerper ben ik veel digitaal bezig, het grootste gedeelte van het werk gebeurt achter de computer. Ik heb in mijn vrije tijd daardoor sterk de behoefte om te tekenen en met mijn handen te creëren. Om de illustraties te zeefdrukken is dan ook een bewuste keuze. Zeefdrukken is een mooie techniek om kleine oplages te maken en het is puur handwerk en daardoor is iedere kaart uniek! 
 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

De illustraties zijn gezeefdrukt op Keaykolour biscuit, 300 gr. De stevigheid, ruwheid en kleur zijn een toegevoegde waarde aan de illustraties en de serie. 

 


 

WINNAAR

STUDIO: Stephan lerou
Ontwerper: stephan lerou
CATEGORIE
: brochure
PAPIER: popset black 320 G
DRUKKER: tielen
IN OPDRACHT VAN: ellie cashman,
uitgegeven in amerika

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Papier bezit een onvervangbare waarde, een tijdloze kwaliteit uitgedrukt in textuur, geur en gewicht. Dit geeft ons als ontwerpers een interessante reeks parameters om mee te werken.

 

Creative Competition Stephan Lerou

 

Wat is volgens jou de rol van (creatief) papier in deze tijden?

Papier geeft ons wat een scherm niet kan – het gevoel van aanraking, de textuur, het gewicht activeert onze zintuigen. Het zal misschien een van de weinige dingen zijn die ons doen herinneren aan wat menselijke fysieke ervaringen zijn in ons gedigitaliseerde alledaagse leven. Mensen raken ook meer gehecht aan iets dat ze vast kunnen houden, kunnen bewaren en met zich mee kunnen nemen tijdens hun leven.

 

Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

De door ons ontworpen visuele merkidentiteit voor Ellie Cashman Design geeft ook richtlijnen voor het ontwerp van nieuwe print items. Kleur, typografie en materiaal staan ten dienste van de sfeervolle en vaak theatrale flower designs. Praktische zaken zoals internationale verzending waren leidend voor het formaat van de staalbladen die in de loop van de tijd in twee uitvoeringen zijn gerealiseerd.
 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

In de textuur en kleurintensiteit van Pop'Set vonden wij de beste match met de wallpapers en fabrics van Ellie Cashman Design. Het papier benadrukt de sfeervolle designs en brengt de zachte schaduwen en fijne details van de originele schilderingen goed tot uitdrukking.

 


 

WINNAAR

STUDIO: h2a
Ontwerper: claire dewasmes
CATEGORIE: brochure
PAPIER: keaykolour royal blue 300 g, olin rough aw 200 g + hw 300 g
DRUKKER: reka
IN OPDRACHT VAN: foyer
h2a is erg blij de gelukkige winnaar te zijn van de Creative Competition 2020 in de categorie Brochure met onze realisatie van het jaarverslag voor Foyer met Keaykolour en Olin. We streven er dagelijks naar om de waarden van papier te verdedigen. Wij zijn vakmensen, enthousiastelingen en geloven dat papier essentieel is in onze ontwerpen.

 

Creative Competition H2A

 

Welke betekenis heeft papier voor jou?

Het papier, zoals zojuist vermeld, maakt deel uit van het ontwerp. Het stelt ons in staat om onze creatie fysiek tot leven te brengen. Het wordt een object. We spreken dan van sensorisch ontwerp.


Wat heeft je geïnspireerd om tot dit ontwerp te komen?

Het reageert op een bedrijf, op de wens om het merkimago te verwezenlijken. Foyer speelt in op een bestaande grafische trend, waar blauw en wit de boventoon voeren.

 

Op welke manier draagt het gekozen papier bij aan dit ontwerp?

Keaykolour biedt een in de massa gekleurd blauw dat dicht bij de kleur van onze klant ligt. Deze brochure zou voor de komende jaren beschikbaar moeten zijn in de blauwtinten die aanwezig zijn in het keaykolour-assortiment, om de jaren te differentiëren en een eenheid van papierkleur te behouden.

Olin voelt warm aan in de handen, met een heel natuurlijk wit.

De afwerkingen maken dit document tot een echt object. Het rapport wordt gepresenteerd in de vorm van 2 afzonderlijke brochures die tot in het kleinste detail zijn gedrukt - reliëfdruk, Pantone-koperdruk - gegroepeerd in een papieren hoes in Foyer Blue en met een witte bedrukking.


 

 

 

EERVOLLE VERMELDING

STUDIO: Studio blomme
CATEGORIE: huisstijl
PAPIER: olin rough cream 300 g
IN OPDRACHT VAN: fotograaf fie vandevin

 

 

 

 

 

 

 

 


Creative Competition Studio Blomme

EERVOLLE VERMELDING

STUDIO: art collart
CATEGORIE: brochure
PAPIER: curious metallics champagne 300 g, munken pure rough 130 g en arctic volume hw 150
drukker: Wilco
binder: patist
IN OPDRACHT VAN
: cahier hendrik chabot prijs 2019

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Creative Competition Art Collart