Milieu

Antalis helpt Dude te verduurzamen

dude2.jpg

Almere, 9 juli 2018 – Dude, Dutch Designers Magazine gebruikt vanaf juli 100% recycled papier van papierdistributeur Antalis. Hiermee wil het blad nog verder verduurzamen.

Met een oplage van ongeveer 5.500 exemplaren geeft Dude vier keer per jaar een kijkje in de keuken van designers. Dude is een inspiratiebron voor veel ontwerpers in Nederland en laat zien wat zij kunnen, hoe ze denken en werken. Iedere uitgave is een klein kunstwerk. Het papier moet dan ook van goede kwaliteit zijn, zodat het werk van de ontwerpers tot zijn recht komt.

Het magazine had nieuw papier nodig en vroeg haar partner Antalis naar de mogelijkheden. Het papier moest zo wit mogelijk zijn en qua oppervlakte dezelfde look en feel uitstralen. Tegelijk wilde het blad stappen maken richting het milieu en een papiersoort kiezen die zo duurzaam mogelijk is. Antalis gaf het advies om Cocoon te gebruiken, een 100% recycled papier met een hoge witheid dat illustraties perfect doet uitkomen.  

Freek Kroesbergen, hoofdredacteur van Dude: “Het blad is een weerspiegeling van de ontwerpsector. De nieuwe generatie designers denkt steeds meer na over maatschappelijke onderwerpen. Duurzaamheid en milieu-impact zijn van groot belang voor jonge ontwerpers. Als tijdschrift kunnen wij maar een bescheiden rol spelen in het grote verhaal maar met het nieuwe, duurzamere papier willen wij een signaal afgeven. We zijn erg tevreden over de samenwerking met Antalis. Hun kracht is het diepgaande en persoonlijke advies, en hun papierkennis reikt tot in de kleinste vezels.”

“Voor ontwerpers is de papierkeuze heel belangrijk”, aldus Jet van der Grient, papieradviseur bij Antalis Nederland. “De juiste papierkeuze kan extra impact geven aan een concept of boodschap. Tegelijkertijd zijn wij ervan overtuigd dat vooral recycled papier de juiste keuze is, zeker als je een verantwoordelijkheid hebt voor het milieu. Als Europa’s grootste papierleverancier hebben wij het grootste aanbod aan recycled papier en wij denken graag met onze klanten mee.”

De eerste editie van het magazine op het nieuwe papier ligt sinds afgelopen weekend bij de abonnees in de brievenbus, en later deze week ook in het tijdschriftenrek.

Over Dude

Dude, Dutch Designers Magazine is een uitgave van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO). De BNO is de grootste community van designers en designbureaus in Nederland, en de breedte en creatieve innovatiekracht van deze community is terug te vinden in het multidisciplinaire magazine. Dude is gratis voor leden van de BNO, en verkrijgbaar via een abonnement of los in de boekwinkel.