Milieu

EcoAct, Antalis

EcoAct onderzoek

Conclusie van het onderzoek


Antalis en Arjowiggins Graphic voerden in oktober 2015 een onderzoek uit in samenwerking met  EcoAct, specialist op het gebied van klimaatstrategieën. Daaruit blijkt dat het gebruik van gerecycleerd papier 0,1 tot 3,7% extra kosten met zich meebrengt ten opzichte van papier gemaakt van nieuwe vezels (FSC® of PEFC), afhankelijk van het betreffende communicatieproject. In het onderzoek werd gekeken naar elk stadium van het ontwikkelingsproces, van ontwerp en afdrukken tot aan de aflevering van het document.



Methodiek

Hieronder geven wij de details van de methodiek die is toegepast door Antalis, Arjowiggins Graphic en EcoAct.


1) Welke papierprojecten werden in het onderzoek gebruikt?

In totaal werden zeven projecten geanalyseerd, allemaal afgedrukt op 3 of 4 verschillende papiersoorten, afkomstig uit het assortiment van Antalis International. 

 

  Project    Eigenschappen  Papier (% Recycled)  Model
  Maatschappelijk
  jaarverslag #1
  - Aantal: 5.000
- Formaat: A4
- Pagina's: 32
- Print productie: offset
- Gewicht: 130 
g/m2
- Standard Silk 130 g/m2 (0%)
- Cyclus Print 130 g/m2 (100%)
- Cocoon Silk 130 g/m2 (100%)
- Satimat Green 130 g/m2 (60%)
Jaarverslag Sequana
  Maatschappelijk 
  jaarverslag #2
  - Aantal: 5.000
- Formaat: A4
- Pagina's: 92
- Print productie: offset
- Gewicht: 
130 g/m2
- Standard Silk 130 g/m2 (0%)
- Cyclus Print 130 g/m2 (100%)
- Cocoon Silk 130 g/m2 (100%)
- Satimat Green 130 g/m(60%)
Activiteitenrapport 2015
Michelin
  Magazine #1   - Aantal: 5.000
- Formaat: A5
- Pagina's: 16
- Print productie: niet gelamineerd
- Gewicht: 100 
g/m2
- Standard Offset 100 g/m2 (0%)
- Cyclus Print 100 g/m(100%)
- Cocoon Silk 100 g/m2 (100%)
27th Eure (publieke sector)
  Magazine #2   - Aantal: 100.000
- Formaat: A4
- Pagina's: 40
- Print productie: rol, matt en helder gelamineerd
- Gewicht: 90 
g/m2
- Standard gestreken 90 g/m2 (0%)
- Eural Prémium 90 g/m2 (100%)
- Reprint Matt 90 g/m2 (60%)
Pause santé (Sector gezondheid)
  Brochure   - Aantal: 15.000
- Formaat: 20*20 – dubbelgevouwen
- Pagina's: 4
- Print productie: niet gelamineerd
- Gewicht: 115 
g/m2
- Standard Silk 115 g/m(0%)
- Cyclus Print 115 g/m(100%)
- Cocoon Silk 115 g/m2 (100%)
Orange Brochure (telecomprovider)
  Uitnodiging   - Aantal: 500
- Formaat: A5 – tweezijdig
- Envelop: Standard
- Pagina's: 4
- Print productie: digitaal, matt gelamineerd
- Gewicht: 350 
g/m2

- Standard Silk 350 g/m2(0%)
- Cyclus Print 350 g/m2 (100%)
- Cocoon Silk 350 g/m(100%)
- Digigreen 350 g/m2 (60%)

‘Rancinan’
Uitnodiging (fotograaf)

  Mailing   - Aantal: 50.000
- Formaat: 160*160 – dubbelgevouwen
   – dubbelzijdig 
- Envelop: Standard
- Pagina's: 4
- Print productie: offset, matt gelamineerd
- Gewicht: 250 
g/m2
- Cocoon Silk 250 g/m2 (100%)
- Satimat Green 250 g/m2 (60%)
Cyclus Uitnodiging 

 

2) Welke methodiek is toegepast?

Zeven communicatiebureaus werden geraadpleegd: 3 in Frankrijk, 2 in Duitsland, 2 in Engeland. Elk bureau ontving een aantal specificaties met de vraag  om elk project financieel te evalueren, zoals hierboven beschreven. Elk project was gebaseerd op een voorbeeld uit de werkelijkheid, zodat het mogelijk was om te begrijpen wat er voor het project vereist was.

De specificaties maakten een onderscheid in de kosten van de volgende stadia:

• Bedenken, ontwerp en inkoop van beeldmateriaal
• Papier
• Afdrukken
• Afleveren

Om zo realistisch mogelijk te zijn, waren de bureaus vrij om de drukkers te selecteren die ze wilden raadplegen en van wie ze een volledige schatting van de kosten wilden ontvangen.

Voor elk project en elk papier werden de gemiddelde kosten per fase berekend, met uitsluiting van de twee meest extreme prijsopgaves. Behalve de gemiddelde kosten van elke fase werden ook de gemiddelde kosten van de gedrukte communicatieprojecten per papiersoort vastgesteld.

In totaal werden 219 offertes geanalyseerd.



3) Wat zijn de gemiddelde extra kosten bij gebruik van gerecycleerd papier in vergelijking met het gebruik van een standaard papiersoort?

Voor de zeven drukopdrachten in deze studie waren de extra kosten als volgt:

  Project Extra kosten 
  Maatschappelijk jaarverslag #1 +3,3%
  Maatschappelijk jaarverslag #2 +2,8%
  Magazine #1 +0,4%
  Magazine #2 +3,2%
  Brochure +3,7%
  Uitnodiging  +2,4%
  Mailing +0,1%



Voor vragen over de methodiek van het onderzoek kunt u contact opnemen met:
contact@eco-act.com of
veronique.tripard@antalis.com

  • KORTE BESCHRIJVING VAN ECOACT:

    EcoAct werkt met multinationals, instellingen en publieke sector aan implementatie van CO2-  strategieën, MVO-beleid en milieu-innovatie.

    EcoAct werd in 2015 uitgeroepen tot de ‘Worldwide Best Advisory Service’ door Environmental Finance. EcoAct bedenkt, ontwikkelt en managet creatieve oplossingen om maatschappelijke en milieukwesties om te vormen tot instrumenten voor verbetering van de prestaties van hun klanten (CO2-management en strategieën, IT platforms, haalbaarheidsstudies, CO2-programma’s, etc).

    EcoAct biedt advies en ondersteuning aan pioniers op het gebied van de economie van klimaatverandering, om zo hun concurrentiekracht te versterken. Op dit terrein wordt EcoAct erkend als een van de toonaangevende specialisten in de wereld. 

    Lees meer